Çaykara Kültür Sanat ve Yayıncılık Ltd. Şti

Osmanlı Dönemine Ait El Yazması Bir Eser Hakkında-2 Çaykaralı Prof.Dr.Necati Ağıralioğlu´nun Kaleminden

Osmanlı Dönemine Ait El Yazması Bir Eser Hakkında-2 

GİRİŞ

 “Osmanlı Dönemine Ait El Yazması Bir Eser Hakkında-1” adlı bir yazımız yayınlanmıştı. O yazıda Oflu Yusuf Şevki Efendi’nin İhvan Defteri adlı el yazması eseri ve özellikle o defterdeki erkekler kısmı tanıtılmıştı. Bu yazıda ise aynı eserin kadınlar kısmı hakkında bilgi verilecektir.

Yazar Yusuf Şevki Efendi talim (öğretim) ve terbiye (eğitim) amacıyla çeşitli vilayet, sancak ve kazalarda hatta pek çok bölgedeki köylerde kadın ve erkekler için meclisler düzenlemiştir. Herhangi bir yerde ve tarihte erkekler için düzenlenen meclisler çoğunlukla aynı köy veya mahallede ve tarihte kadınlar için de tertiplenmiştir. Bununla birlikte, Ünye kazasında erkekler için bir liste olmamasına rağmen kadınlar isim listesi bulunması dikkat çekmektedir.

İhvan defteri, Yusuf Şevki Efendinin Kondu’daki evinin kütüphanesinde bulunmuş ve kendisinin torunları tarafından muhafaza altına alınmıştır. Defterde 12000’den fazla erkek ve kadının kaydedildiği anlaşılmaktadır. Bu defter için ayrıca bir Fihrist (İçindekiler) hazırlandığı bilinmektedir. Eser, Prof. Dr. Hür Mahmut Yücer tarafından yeni yazıya çevrilmiş, fakat henüz yayımlanmamıştır.

OSMANLIDA EĞİTİM -ÖĞRETİM

İslam medeniyetinin ilk mektep binası Peygamber Mescididir.  Daha sonraki yüzyıllarda eğitim mescit, medrese ve tekke olarak 3 kurumda sürdürülmüştür. Mescit (cami), medrese ve tekke sırasıyla ibadet, öğretim ve eğitim ağırlıklı hizmet vermişler ve üçü de ilim ve irfana hizmet te adeta birbirleriyle yarışmışlardır. Bunlardan üçüncülerde özellikle terbiye, edep, takva ve ahlak üzerinde durulurdu.

Allah ve Peygamber erkek ve kadınlara tek hitapla hitap etmiştir.  Tarihte, ilim ve irfanda kadınlar erkeklerle yarışmışlardır. Kadınların eğitimi için zaman ve mekân tahdidi söz konuş olmamıştır. Peygamber döneminde, kadınların Peygamber Mescidine devam ettikleri, Cuma namazına katıldıkları,  Cuma hutbesini dinleyerek bilgilerini devamlı geliştirdikleri bilinmektedir. Ayrıca,  Peygamberimiz belli gün ve zaman ayırarak bilgi edinmek isteyen kadınların bulunduğu yerlere öğretim için gitmiştir.

Osmanlı döneminde kız ve erkek çocukları mahalle mekteplerinde eğitim görürdü.  O dönemde hazırlanan 1869 Maarif-İ Umumiye Nizamnamesinde kız ve erkek ilkokullarda (sıbyan mekteplerinde) çeşitli dersler okutulması kararlaştırılmıştır. Bunlar: Usûl-i cedide tarzıyla elifba (Alfabe), Kur’an-ı Kerîm, Tecvit, Ahlâka ilişkin resail (Risaleler), İlmi hal (Din kurallarını öğreten kitap), Yazı talimi, Fenn-i hesap, Tarih-i Osmanî, Coğrafya, Malûmat-ı Nâfıa (Bayındırlık İşleri Bilgisi) olarak belirtilmiştir. Bu nizamnameye göre de eğitim ve öğretimde kız ve erkek çocuk ayırımı yoktur.

DEFTERDE KADINLAR LİSTESİ

Yukarıda adı geçen İhvan Defterinde, kadınlar için hazırlanan listelerin baş tarafında, “Sene 1293 (1876/1877) tarihiyle kadınlardan Tarikat-i aliyye-i Nakşibendiye usulü veçhile talim-i zikrullah olunan ihvanları beyan eder -veffekanallahu ve rezzekana ve iyyâhünne’l-istikâmete ve’s-sebâte âmin” ibaresi yer almıştır.

O dönemin Osmanlı coğrafyasında toplantıların büyük bir kısmı Trabzon vilayeti sınırları içinde gerçekleştirilmiştir. O dönemin Trabzon vilayeti haritası Şekil  1’de gösterilmiştir. Şekilden görüldüğü gibi Trabzon Vilayetinin 4 sancağı vardı:  1. Canik Sancağı, 2. Trabzon Sancağı, 3. Rize Sancağı ve 4. Gümüşhane Sancağı. Trabzon Sancağına 8, Canik sancağına 4, Rize sancağına 3 ve Gümüşhane sancağına 2 kaza bağlıydı. Bu kazaların adı da Şekil 1’in altına kaydedilmiştir. Ayrıca, 1880 Yılı Trabzon Vilayeti ne bağlı sancak, kaza ve nahiyelerin listesi Tablo 1’de verilmiştir.

Şekil  1 Trabzon Vilayeti

Tablo 1 1880 Trabzon vilayetine bağlı sancak, kaza ve nahiye isimleri

Kadınlar için düzenlenen bu meclislerin yapıldığı Osmanlı Vilayeti, Sancak/Şehir, Mahalle /Köy, Kayıt Tarihi (Hicri) ile kaydolan kadın sayısı Tablo 2’de gösterilmiştir.

Tablo-2 Osmanlı vilayetlerinde çeşitli beldelerde yapılan toplantıların tarihleri ve bu toplantılarda kaydedilen kadınların sayısı

Osmanlı Vilayeti Sancak/Şehir Mahalle /Köy Kayıt Tarihi (Hicri) Kayıt Tarihi (Miladi) Gün Kaydolan sayısı
Hicaz Medine 11 Muharrem 1303 58
Mısır hıdivliği İskenderiye 3 C.  1303 6
Kahire 1295 May/Haz 1878 12
Edirne Yanbolu 1293 1876/1877 44
Yanbolu Kayaburun 1293 1876/1877 8
Beylik Korusu Hamidiye Karyesi 13 Zilhicce 1304 2 Eyl 1887 Cum 10
Nefs-i Şumnu 9 Şevval 1299 24
Şumnu Velibey karyesi Tatar 15 Zilkade 1298 12
Bulgaristan mahallesi 16 Şevval 1299 68
Velibey karyesi Türk 1299 8
mahallesi
Bulanık Karyesi 11 Zilkade 1299 50
Makak karyesi 9
Yenice Köyü Tatar Mahallesi Safer 1300 26
Türk Arnavutluğu 15 R.  1299 8
Yenice karyesi Türk Hâfız Efendi Mahallesi 5 Rebiyülevvel 35
1300
İsmail Efendi Hoca’nın mahallesinden 21
Söğütlü karyesi 11 Safer 1300 32
Akbaba/Akağa karyesi 16 Safer 1300 75
Câmi‘-i kebîr mahallesi 36
Hatib mahallesi 59
Yenipazar kazası 3 Rebiyülahir 1300 80
Nefs-i Silistre Ali Paşa Câmi‘-i şerîfi mahallesi 99
19 Muharrem 1299 6
Selanik Selanik Zilhicce 1300 20
Kesendire Eğribuçak karyesi Şevval 1300 10
Trabzon Nefs-i Trabzon Ortahisar mahallesi 26 Muharrem 1298 201
29 Recep 1306 36
5 Ca.  1307 50
Arhavilboyu’dan ve Meydan Şarkı cihetinden ve Boztepe 11
Ca.  1307 80
29 Recep 1306 6
Şevval 1311 4
1 C.  1307 31
Ortahisar 20 C.  1307 22
27 Şevval 1307 7
19 Recep 1308 7
9 Zilkade 1308 5
11 Ca.  1311 15
25 Ca.  1312 30
11 Ca.  1311 6
6 Recep 1313 7
Akçaabat Pulathane’den 14
1308 7
Şevval 1313 8
30 Cemaziyülahır 1313 34
19 Ra.  1315 11
1 Zilhicce 1315 17
11 Şevval 1315 11
25 C.  1316 26
İstanbul’dan katılan 1 Recep 1314 12
Fî Recep 1317 3
Nefs-i pulathane 14 Rebiyülevvel 1305 12
15 C.  1307 5
27 Ca.  1312 30
Şevval 1311 25
Şevval 1310 14
15 Şevval 1316 5
Pulathane, Metinkaniya karyesi 3 Rebiyülahir 1304 94
15 C.  1307 29
17 C.  1307 12
15 Şevval 131 3
15 Recep 1315 10
27 Recep 1318 5
Akçaabat Şinik karyesi 12 Rebiyülevvel 1305 52
İpsil karyesi 12 Rebiyülevvel 1305 15
Sürmene Araklı 8 Şevval 1297 65
Samayer karyesi Kanahlı C.  1301 13
mahallesi
Gölensa karyesi Recep 1302 56
Mayıs 1315 50
25 Recep 1306 4
17 Recep 1308 8
7 Ca.  1311 2
27 Recep 1315 9
Zarha mahallesi Recep 1302 8
Zavlı mahallesi Recep 1302 4
Hamurgan mahallesi 29 Nisan 1312 3
Mahno karyesi, Bekirli Mahallesi 1294 18
16 C.  1304 3
Kuçera karyesi 2 Recep 1304 29
1313 3
Yarakar karyesi 19 Recep 1301 46
Vizera-i ulya karyesi 10 Cemaziyülahır 1302 78
Vizera-i süfla, Cami-i Kebir Mah. 10 C.  1302 85
Zol karyesi 15 Cemaziyülahır 1302 21
Gorgor Karyesi C.  1302 10
Asoçıkarun? karyesi 15 Cemaziyülahır 1305 18
Vadon karyesi 17 Cemaziyülahır 1305 8
Cimilit karyesi 17 Cemaziyülahır 1305 36
Göneşera (Günşira) 19 Cemaziyülahır 1305 45
Ünye Ünye şehrinde 22 Recep 1308 22
Of Çarşısı 17 Recep 1301 10
19 C.  1304 2
13 Recep 1313 10
Kondu 1292 1
Şaban 1303 118
1311 5
Kondu karyesi Turhanduz mahallesi 10
Kondu karyesi Kazal mahallesi 20
Kurâ-yı muhtelifeden Kondu karyesine gelip 26
Viçene (Veçeno) Ca.  1303 102
1315 8
Fotinos karyesi 2 Recep 1302 23
27 Ca.  1306 37
Fotinos, Taban Mahallesi 71
Zeno karyesi C.  1303 12
3 Ca.  1306 7
2 Recep 1306 129
10 Recep 1307 21
25 Recep 1309 5
19 Recep 1306 6
Zeno karyesi 76
Holaysa karyesi 9 C.  1304 84
3 Ca.  1306 56
Holaysa-Zeleka 21 Recep 1304 27
7 Ca.  1306 8
9 C.  1309 39
27 Recep 1311 28
Holaysa karyesi 5 Ca.  1306 16
15 Recep 1307 2
10 Safer 1308 7
Kadahor karyesi Huşo meziresi 21 Recep 1304 13
Kadahor karyesi 1 Recep 1305 59
15 Ca.  1306 23
Gorgoras karyesi 3 Recep 1305 16 Mar 1888 Cum 55
11 Ca.  1306 29
Paçan karyesi 14 Ca.  1306 16 Oca 1889 Çar 70
Hopşera-i ulya 1303 34
14 R.  1307 2
Hopşera-i süfla, Makizonos mahallesi 25 R.  1306 35
10 Recep 1306 29
Yarakar karyesi 1297 44
Çoruk karyesi Recep 1304 8
Küçük Hola karyesi Recep 1304 25
Zisino karyesi 1294 74
15 C.  1309 3
Zisino karyesi  İzenha ve Geveras mahallesi 10 Rebiyülevvel 1304 74
Zisino karyesi, Ciliman? mahallesi ve Filili ve civarı mahalleler 25 Rebiyülahir 1304 52
Recep 1309 77
Zisino karyesi 12
Mapsino karyesi 23 Ramazan 1303 71
Çifaruksa 9 Recep 1301 43
15 Muharrem 1309 4
Şinek karyesi 5 C.  1306 95
Şur karyesi, Papayeros mahallesi C.  1306 150
Şur karyesi, Kapan mahallesi 7 Recep 1306 101
Coroş karyesi Şaban 1309 28
Halman karyesi 25 Cemaziyülahır 60
Melinoz karyesi 13 Rebiyülevvel 12
Mavrand karyesi 23 Şaban 1310 33
Visir karyesi Fî 17 R.  1306 28
Hola-i kebir karyesi Kalanis mahallaesi 15 C.  1306 20
Hola, Makozanos Rebiyülevvel 1314 13
Hola karyesi, Zenuzna? 16 C.  1306 8
29 Recep 1311 93
Edirne Siroz 27 Şevvâl 1305 1
Drama Pravişte nahiyesi 17 Muharrem 1304 29
Meşteyan karyesi 13 Şevvâl 305 3
Drama 12 Zilkade 1305 32
24 Şevvâl 1306 34
Kavala 28 Zilkade 1305 5
15 Za.  1306 10
Gümülcine İskeçe 6 Zilkade 1301 13
23 Zilhicce 1305 8
26 Za.  1306 5
11 Şevvâl 1308 6
6 C.  1315 5
Yenice kasabası Zilkade 1301 16
25 Zilhicce 1305 2
16 Şevvâl 1308 2
Şebhane 2 Muharrem 1304 3
2 Muharrem 1306 1
Nefs-i Gümülcine Zilhicce 1305 24
1 Zilhicce 1306 24
8 Ramazan 1307 45
8 Ramazan 1308 34
9 C.  1315 47
22 Zilhicce 1317 17
İstanbul İzmit Çarşı 1 Safer 1306 3
İzmit Kandıra sancağı 30 Muharrem 1306 9
İzmit Kandıra kazası, Karasu nahiyesi, İncirli karyesi 24 Muharrem 1306 56
İzmit Çarşı 9 R.  1315 23
İzmit Kandıra kazası, Karasu Nahiyesi, Karasu karyesi 27 Muharrem 1306 11
İzmit Kuyumculu/Kumculu 28 Muharrem 1306 4
TOPLAM 183 kayıt yapılmış 5347

Toplantılar 1877’den 1901 yılına kadar devam etmiştir. Kayıt tarihleri orijinal defterde hicri tarih ile gösterilmiştir. Bu tarihlerin miladi dönüşümleri tarafımızdan bu defa yapılmamıştır. Bu tabloya aynı tarihte intisap edenlerin kaç kişi oldukları defterden sayılarak tabloya eklenmiştir.

Defterdeki bilgilere göre, 183 defa kayıt yapılmış ve 5347 kadının ismi yazılmıştır. Erkekler kısmı 7458 olduğuna göre defte erkek ve kadın isimlerin toplamı (7458 + 5347 = 12805) 12000’den ziyadedir.

 Genellikle medrese bulunan karyelere gidilmiş ve belli mekân ve zamanlarda kadın törenleri yapılmıştır. Hazırlanan listelerde, kadınların isimleri, baba isimleri ve evli ise eşlerinin isim ve sülaleleri yer almıştır. Listede bazen bir isim yazıldıktan sonra kerimesinin (kızı), ya da annesinin adı kaydedilerek akrabalıklar da gösterilmiştir.

Kadınların bazılarının Hafız olduğu belirtilmiştir. En çok Hafız bulunan toplantılar Nefs-i Trabzon’da yapılanlardır.  Kadın törenlerini Ser-i hatme unvanlı bir kadın hoca yönetmektedir. Bu toplantılarda bazen muavin sıfatlı 1 veya 2 yardımcı yer almıştır. Kadın toplantılarında, erkek toplantılarında olduğu gibi ilk toplantılarda diğerlerine göre daha çok kayıt yaptırıldığı görülmektedir. Daha sonra aynı yerde yapılan toplantılarda sadece yeniler kaydedildiği için kaydedilen şahıs sayıları azalmıştır.

Ataları bu beldelerde yaşayan insanlar, atalarının sosyal durumunu ve geçmişini öğrenmek istemektedir. Bölgelerin sosyal yapısı ve oralarda yaşayan insanların geçmişi hakkında önemli bilgiler içeren bu eserin en kısa zamanda basılması ve kütüphanelere kazandırılması topluma önemli bir hizmet olacaktır.

KADIN İSİMLERİ HAKKINDA

Diğer Osmanlı topraklarında olduğu gibi, eserin kapsadığı coğrafyada da  meşhur tarihi kadın isimleri en yaygın olanlardır. Bu eserde gül ile başlayan veya gül ile biten pek çok kadın ismiyle karşılaşılmaktadır.

 Yaklaşık 150 sene önce hazırlanan bu eserdeki kadın isimleri incelendiğinde listede dikkat çeken bazı hususlar bulunmaktadır.

MEDİNE’DE DİKKAT ÇEKEN İSİMLER:

Bahtiyar, Bendiyar, Benefşe, Hasine, Mekkiye, Nazikdar, Nevres, Savfet (saffet), Ülfet, Vasfiyar.

MISIR’DA DİKKAT ÇEKEN İSİMLER:

Hüsnimelek, Lütfiyar, Pervize.

BALKANLARDA DİKKAT ÇEKEN İSİMLER:

Bugün pek konmayan ve Balkanlar’da dikkat çeken isimler Tablo 3’te gösterilmiştir. Bu isimlerden en çok yazılı bulunan Ümme ismi olmuştur.

Tablo 3 Bugün pek konmayan ve Balkanlar’da dikkat çeken isimler

1

Abide

16

Himmeti

31

(Pembe) Penbe

2

Acibe

17

Hürmüs (Hürmüz)

32

Resmihan

3

Adabiye

18

Hürrem

33

Safire

4

Altın

19

İhsan

34

Şahsenem

5

Atike

20

Kumaş

35

Sebile

6

Bahtlı

21

Mahiye

36

Sultaniye

7

Benlihan

22

Maşta

37

Teslime

8

Dudu

23

Men Sultan

38

Ümme

9

Elmas

24

Minnet

39

Ümmücan

10

Erzan

25

Mükerrem

40

Ümmügül

11

Firdevs

26

Müsemme

41

Ümmügülsüm

12

Gafire

27

Nadide

42

Ümmüşah

13

Gafure

28

Nakiye

43

Ümmüşerife

14

Gençgül

29

Nasiye

44

Ünzile

15

Haşime

30

Nefise

45

Ziyade

NEFS-I TRABZON’DA DİKKAT ÇEKEN İSİMLER:

Bugün pek konmayan ve Nefs-i Trabzon’da dikkat çeken isimler Tablo 4’de verilmişti. Bu isimlerden en çok Hatun, ondan sonra Hatuncuk ismi gelmektedir.

Tablo 4 Bugün pek konmayan ve Nefs-i Trabzon’da dikkat çeken isimler

1

Adeviye (Adeviyye)

14

Gülperi

27

Memnune

2

Afife

15

Gülşen

28

Mihri

3

Atiyye (Atiye)

16

Gülşişe

29

Nesliye

4

Ballı

17

Gülzade

30

Nokta

5

Cedide

18

Hanım

31

Pambuk (Pamuk)

6

Cevahir

19

Hanımcık

32

Penbe (Pembe)

7

Eşbeh (Eşbah)

20

Hashatun

33

Ruveyde (Rüveyda)

8

Firuz (Firuze)

21

Hatun

34

Samiye

9

Gül

22

Hatuncuk

35

Serhat

10

Gülbahar

23

Laika

36

Servet

11

Gülferah

24

Lale

37

Sultana (Sultan)

12

Gülhanım

25

Mahiye

38

Sümeyye

13

Güllü

26

Maviş

AKÇAABAT KAZASINDA DİKKAT ÇEKEN İSİMLER:

Bugün pek konmayan ve Akçaabat’ta dikkat çeken isimler Tablo 5’te gösterilmiştir. Tablodaki en çok geçenlerden birinci Pambuk (Pamuk), ikinci ise Hatuncuk, üçüncü ise Hatun ismidir.

Tablo 5 Bugün pek konmayan ve Akçaabat’ta dikkat çeken isim

1

Afife

7

Hanımcık

13

Pambuk (Pamuk)

2

Azam

8

Hatun

14

Ruveyde (Rüveyda)

3

Enbiya

9

Hatuncuk

15

Tennure

4

Gülcemal

10

Karakız

16

Ümmügül

5

Gülgül

11

 Meyveş (Mehveş)

6

Gülşen

12

Nazire

SÜRMENE KAZASINDA DİKKAT ÇEKEN İSİMLER:

Bugün artık pek konmayan ve Sürmene ‘de dikkat çeken isimler Tablo 6’da verilmiştir. Tablodaki isimlerden en çok defterde geçenler birinci Hatun, ikinci Erva ve üçüncü Hanım ismi olmuştur.

Tablo 6 Bugün pek konmayan ve Sürmene ‘de dikkat çeken isimler

1

Altına (Altın)

7

Güllü

13

Meyveş  (Mehveş)

2

Erve (Erva)

8

Gülşişe

14

Miyase

3

Eşbe

9

Hanım

15

Nokta

4

Gülbedel

10

Hashatun

16

Pambuk (Pamuk)

5

Gülhanım

11

Hatun

17

Penbe (Pembe)

6

Gülhatun

12

Mahiye

OF KAZSINDA DİKKAT ÇEKEN İSİMLER: Bugün pek konmayan ve Of’ta dikkat çeken isimler Tablo 7’de gösterilmiştir. Bu isimlerin listede kaç defa geçtiği de yanlarına yazılmıştır.

Tablo 7 Bugün pek konmayan ve Of’ta dikkat çeken isimler

Altın (Altuna)

En az 10

Hanım

Bilali

Hashatun

Bulma

En az 5 de fa

Haskız

Cevahir

Hatuncuk

Dudu

Mahiye

Erva (Erve)

En az 15

Mekkiye

Fındık (Funduka)

En az 20

Mihri

Gülbeden

Miyase

En  az 15

Gülbeyaz

Müsebbiha

Gülce

Nihaye

Gülhatun

Nokta

Gülkız

Penbe (Pembe)

Güllü

En az 20

Şahsenem

Gülname

Şemse

Gülperi

En az 5 defa

Selvi

Gülşişe

Sırma

En az 15

Hacere (Hecire)

Şişe

Hafsa

Sümbüllü

Halvetiye

Sürme

OF KAZASINDA KISALTILAN YAYGIN KIZ İSİMLERİ:

Bu listede bazı isimler kısaltış şekli ile yazılmıştır. Kısaltılmış bir ismin yanına bazen kısaltılmamış şekli de yazılmıştır. Bunlardan Hatice ismi 40 defadan fazla Haçula; Fatma ismi 40 defadan fazla Fatula veya Fatuli; Havva ismi 10 defadan fazla Havuli yazılmıştır. Bunlardan başka, Ayşe ismi Ayşula veya Şuli; Asiye en az 5 defa Askoli, Hanife en az 1 defa Hanika kaydedilmiştir. Ayrıca bölgede pek çok Emine ismi Mine olarak kullanılmaktadır. Bu isimlerin defterde kaç defa geçtiği Tablo 8’de gösterilmiştir.

Tablo 8 Of’ta kullanılan kısaltılmış isimler

Haçula (Hatice)

En az 40 isim

Ayşula , Şuli (Ayşe)

En az 5 isim

Fatula (Fatma)

En az 40 isim

Askoli (Asiye)?

En az 5 isim

Havula (Havva)

En az 10 isim

Hanika (Hanife)

Bir isim

SONUÇ

Kadınların öğretim ve eğitimi,  ailede, toplumun maddi ve manevi kalkınmasında önemli bir husustur.  Kadınları talim ve terbiyeden mahrum bırakılan toplamlarda eğitim -öğretim yarım kalmış demektir. Dolayısıyla toplum da gelişmekten mahrum kalır. Kadının eğitimi hem kendisi için, hem ailesi ve içinde bulunduğu toplum için son derece önemlidir.

İncelenen bu eserde kadınların talim ve terbiyesi için yapılan merasimlere katılımlar değerlendirilmiştir. Bu eserden, kadınların ilim ve ifan sahibi olmaları için yazarın uzun bir dönem bizzat çalışmalar yaptığı anlaşılmaktadır.

Çocuklara ad koyma çok önemli bir görevdir ve bunu çoğunlukla aile büyükleri yerine getirirler. İsim verilirken kulağa hoş gelen ve güzel anlamlılardan seçim yapılır. Bunun için o çocuğa verilen ismin onun nasıl bir insan olmasının ve tarihteki kime benzemesinin istendiği temenni edilir.  Hatta o isim bazen ailenin bir talebidir. Ayrıca,  Çocuğa ad koyarken verilen ismin çocuk için ve çevresi için sevimli ve benimsenen bir isim olmasına dikkate edilir. Bir baba veya anne arkasından gelen (halifesi) bir evladına sevimsiz veya anlamsız bir isim verebilir mi? Çocuklara verilen ad ailenin ve toplumun değer ölçülerin yansıtır. Kız çocuklarına ad koyma ailede çok önemli bir görevdir. Yüz elli yıl önceki isimleri kapsayan bu eserde geçen isimlerin bir kısmı artık çocuklara verilmemektedir. Bu bir bakıma, arada geçen zamanda kültür değerlerinde ciddi bir değişiklik olduğunun göstergesidir. Birinci yazımızda vurguladığımız gibi, pek çok insanın geçmişteki büyükleriyle ilgili bu defterin bir an önce basılması gerektiğini hatırlatarak yazımızı bitirelim.

İletişim Bilgilerimiz
  • Adres:Ali Kuşçu Mh. Mıhçılar Cd. No: 34
  • Tel.:0212 631 32 33
  • Fax.:
  • caykara@caykara.com.tr
Sosyal Medya
99256
Bu Ay: 1840
Toplam : 99256
Toplam Hit : 288482
error: Content is protected !!